Ny arbejdsskade-afgift skal
medvirke til et bedre arbejdsmiljø

”Jeg er meget glad for en af regeringens nyskabelser: En afgift på dårligt arbejdsmiljø, som arbejdsgiverne skal betale. Den giver brancher med mange arbejdsskader et økonomisk incitament til at sørge for et sikkert og sundt arbejdsmiljø”, siger SF’s arbejdsmarkedsordfører Eigil Andersen.

Det danske arbejdsmarked er stadig hårdt ramt af mange arbejdsulykker, nedslidning og dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det mener SF er uacceptabelt – og derfor er partiet meget glad for en helt ny afgift, som den nye regering vil indføre: En arbejdsskadeafgift.

”De sorte brancher, som har det dårligste arbejdsmiljø, skal betale en højere afgift end brancher, der har et bedre arbejdsmiljø. Altså får arbejdsgiverne nu et ekstra økonomisk incitament til at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Der er kæmpe behov for forbedringer, for dagligt er 50.000 syge i Danmark på grund af arbejdsmiljø-problemer” siger SF’s arbejdsmarkedsordfører Eigil Andersen.

”Vi skal undgå de store menneskelige lidelser ved at få en arbejdsskade. Men arbejdsskader er også en meget dårlig forretning for samfundet. Eksperter har regnet ud, at dårligt arbejdsmiljø hvert år koster over 25-30 milliarder kroner til sygedagpenge, sundhedsbehandling, førtidspension m.v. Det er kun rimeligt, at arbejdsgiverne betaler en større del af de udgifter, som de påfører samfundet – en slags ”forureneren-betaler-princip” understreger SF’eren.

Den nye afgift ventes at blive udformet sådan, at den største afgift skal betales af arbejdsgiverne i de brancher, der har de største udbetalinger af arbejdsskadeerstatninger. Hvorimod de brancher, som har mindre udbetalinger af arbejdsskadeerstatninger, slipper med en mindre afgift.

Be Sociable, Share!
Dette indlæg blev udgivet i Arbejdsmiljø, Arbejdsskader. Bogmærk permalinket.

3 kommentarer til Ny arbejdsskade-afgift skal
medvirke til et bedre arbejdsmiljø

  1. Peter Mogensen skriver:

    Goddag Eigil Andersen.

    Jeg synes at det er dejligt når man interesserer sig for arbejdsmiljø, desværre er det ikke noget forbrugeren går særligt meget op i.
    Jeg har selv været selvstændig vognmand i mange år, jeg afviklet min forretning i september 2010 fordi det simpelthen ikke kan lade sig gøre at drive en rentabel forretning i Danmark, jeg transporteret ferske fisk til Italien og vi var 4-5 mand.
    Transport erhvervet er oversvømmet med udenlandske biler og chauffører, de er underlagt samme ens regler om Køre/Hviletid, men ikke samme regler om brud på disse her mener jeg bødestørrelse, HVORFOR denne egenskab??
    De tiltag som er sket i transport branchen i de sidste 6 år har i den grad skadet trafiksikkerheden, Importør, Eksportør, Speditør vil have billiger priser så de kan konkurer, men hvem skade de??? Det spørgsmål skulle i politiker lige tage og analyser lidt.
    Hvis det Danske Arbejdstilsyn var deres opgave voksent så ville mange problemer være løst, med de stramme regler vi har i Danmark som beskytter arbejderen. Når man arbejder i Danmark så er man underlagt det Danske Arbejdstilsyn, det er lige meget om man er tømmer eller chauffør eller vognmand, jeg forstår simpelthen ikke hvordan i vil administrer en ny afgift på tunge virksomheder, de vil med det her da totalt uddø, de er jo nød til at ligge det på prisen og derved svække deres egen konkurrence med udlandet, det skal man da ikke være profet for at regne ud.

    Løsning: Mange flere midler til Arbejdstilsynet ( Transport branchen, ” Et BAG, Kørende korps der kontrollerer Lastbiler” ) Sådan kan man også have til byggepladser, vi skaber et had til fremmede mennesker der kommer op og arbejder i sær i transport branchen. De er morderne trælle, jeg har meget information hvis du er interesseret, jeg har blandt andet en sag fra Arbejdstilsynet da de gav mit firma et påbud fordi jeg ikke lavet en APV, men fakta er at en sådan kan man ikke lave i en morderne vognmands virksomhed fordi alle love og regler overlapper hinanden, sagen er i øvrigt rejst i EU. Hvor Morten Messerschmit rejste det for mig, med dit forslag få vi flere der er i fare for at falde ned fra stillaser og flere der sidder og skider på rastepladser og i vejkanten, og Øst folk der holder mange dage i frost vejr uden nogen form for menneskelige forhold.

    Vis nu hvad et velfærdsland land som Danmark vil og kan, eller er det kun forholdet til de Danske forbruger man tænker på, Lad os se hvad et socialt Danmark vil,

    Held og Lykke

    Peter Mogensen.

    • Eigil Andersen skriver:

      Kære Peter Mogensen
      Jeg mener, at arbejdsskadeafgiften samlet set vil forbedre arbejdsmiljøet i Danmark, fordi den øger arbejdsgivernes interesere at sørge for et godt arbejdsmiljø.
      Med hensyn til kontrollen af udenlandske chauffører, der kører i Danmark, er den alt for dårlig i dag. Den ønsker vi i SF at få strammet væsentligt i form af mere effektiv kontrol.
      Der er aspekter i dit indlæg, hvor jeg ikke er godt nok inde i emnerne. Dem vil jeg se på ved lejlighed. I denne uge er fuld travlhed med satspuljeforhandlinger.
      Med venlig hilsen
      Eigil Andersen

  2. Søren skriver:

    Hej Eigil

    Det er super godt med engagerede mennsker – og jeg er enig i, at der er brancher i Danmark der trænger til at få strammet op på arbejdsmiljøet og sikkerheden på arbejdspladsen.

    Nu er lovforslaget fremsat, så måske du skulle få tilrettet din hjemmeside.

    Du skriver:

    “Den nye afgift ventes at blive udformet sådan, at den største afgift skal betales af arbejdsgiverne i de brancher, der har de største udbetalinger af arbejdsskadeerstatninger. Hvorimod de brancher, som har mindre udbetalinger af arbejdsskadeerstatninger, slipper med en mindre afgift.”

    Det er desværre ikke sandt længere. Afgiften betales af forsikringsselskaberne og ikke at den arbejdsgiver med et dårligt arbejdsmiljø.

    Jeg tror desværre ikke, at I kommer i mål med jeres egen målsætning om et bedre arbejdsmiljø. Det ender nok bare med en forhøjet forsikringspræmie og dermed forringet konkurrenceevne og dyre vare til følge.

    Lad synderen betale – og ikke forsikringsselskabet – hvis I skal lykkes med initiativet. I mine øjne ligner det mest af alt en skjult skat på DKK 500.000.000.

    Mvh
    Søren

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *