Nej til et Ryanair-samfund

SF-forslag i Folketinget skal forbedre fly-passagerers sikkerhed i lavprisselskaber

Det er super-vigtigt for alle danske lønmodtagere, at det lykkes fagbevægelsen at få overenskomst med Ryanair. Ellers risikerer vi, at andre arbejdsgivere også vil forsøge at slippe for overenskomst – og så flyder det hele. Lønmodtagerne vil få dårligere løn, ingen løn under sygdom, ingen pension, ingen tillæg for arbejde på skæve tidspunkter osv. Med andre ord vil arbejdsgiverne på en helt urimelig måde komme til at score kassen på at forringe forholdene for deres ansatte. Fagbevægelsens krav om overenskomst med Ryanair er derfor en principiel kamp på alle lønmodtageres vegne, som jeg støtter meget varmt.

På en række punkter er der groteske arbejdsforhold i Ryanair. Det er uacceptabelt, at man i mange tilfælde ansætter personale på en sulteløn, hvor man selv skal betale for sin uniform og hvor der heller ikke er løn under sygdom og en tvunget ferie/orlov hvert år uden løn.

Men passagerernes liv kan også stå på spil. De løse ansættelsesforhold hos Ryanair rummer formentlig en større grad af risiko for fly-styrt og katastrofe. Over 6.000 europæiske piloter har svaret på et spørgeskema fra et universitet i Belgien. Svarene viser, at især piloter fra lavpris-flyselskaber som Ryanair, Norwegian og Airberlin af og til flyver, selv om de er syge eller for trætte. Selv om en rød lampe lyser, er de også bange for at aflyse en flyvning. Hvorfor? Fordi de er bange for at miste jobbet. De er kun tilknyttet lavprisselskaberne i korte perioder, som hele tiden skal forlænges. Nogle er tvunget til at være enkeltmands-firmaer med korte kontrakter. Andre er tilknyttet gennem sindrige selskabs-konstruktioner i f. eks. fire led.

Dette er en helt uholdbar situation af hensyn til sikkerheden. Derfor har jeg og SF foreslået i Folketinget, at Danmark i EU arbejder for, at mindst 75 % af en flybesætning skal være fastansat i flyselskabet. Så har den enkelte pilot større tryghed til at melde sig syg eller aflyse en flyvning, når det er nødvendigt. Af hensyn til sikkerheden har EU faktisk allerede i dag en regel som siger, at på fly-værksteder skal mindst 50 % af medarbejderne være direkte ansat.

Trykt i Horsens Folkeblad 27.april 2015.

Dette indlæg blev udgivet i Social dumping og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Der er lukket for kommentarer.